torsdag 25. april 2013

"Mockingjay" - Suzanne Collins

Plutselig var siste side i The hunger games-triologien lest. Tre bøker på kort tid. Jeg har vært helt inne i det universet og det var nesten trist å lese de siste setningene. Veldig vemodig ihvertfall. Men det tyder vel på at det har vært en god leseropplevelse.

Den siste boken dreier seg om kampen mellom distriktene og hovedstaden Capitol. Både Peeta og Katniss overlevde The hunger games for andre gang, men det er en stor forskjell: Katniss er distrikt 13, distriktet alle trodde var jevnet jorden, men istedenfor gikk under bakken og dannet en motstandsbevegelse. Peeta er tatt til fange av Capitol. Det er duket for en skikkelig revolusjon.

Denne boken er like spennende som de andre og etter min mening bedre en toeren. Jeg synes fortsatt at den første er best. Det er en helt egen nerve i den boken som de andre ikke helt greier å følge opp. Men den tredje boken var for all del bra! Av og til går handlingen så fort at det blir stresset og man rekker ikke helt forstå hva som foregår og epilogen var alt for kort, men likevel var det en god leseropplevelse og jeg var helt oppslukt.

Skulle ønske det ble brukt mer tid på epilogen, følte boken ble veldig raskt avsluttet og jeg satt igjen med en følelse at jeg var blitt litt snytt for en skikkelig avslutning. Men alt i alt så er jeg veldig glad jeg leste disse bøkene. Var veldig skeptisk til og begynne med, men fikk meg en positiv overraskelse. Tommel opp for The hunger games bøkene!

1 kommentar:

  1. Så godt at du endte opp med å virkelig like trilogien i sin helhet. Epilogen ble litt enkel ja, virkelig. Istedenfor å avslutte det hele på den måten føler jeg faktisk at det var så mye mer i dette dystopiske samfunnet Collins kunne ha avsluttet. Men hun var kanskje lei av det hele?

    SvarSlett